173 de milioane de euro pentru informatizarea sanatatii noastre

5 aprilie 2013 | 0 comentarii |

Sistemul informatic are insa din cand in cand nevoie de „perfuzii”, iar noi suntem tot mai bolnavi. Ultimul contract, de peste 18 milioane de euro, pentru Dosarul electronic de sanatate, ar putea fi operational in ianuarie 2014. A fost semnat saptamana trecuta si anuntat zilele aceastea de presedintele CNAS, dr. Doru Badescu.

 

Aproximativ 173 de milioane de euro, fara TVA. Atat costa informatizarea sistemului de sanatate romanesc, cu care din 2009 incoace se tot lauda fiecare ministru si fiecare sef al Casei de Sanatate, dar mai dureaza pana va fi functional, integral. De-a lungul anilor, sistemul a fost de multe ori in colaps si inca mai are nevoie de „perfuzii”, in timp ce romanii sunt tot mai bolnavi si au tot mai greu acces la servicii de sanatate.

Prima si cea mai importanta componenta a fost Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), care tine evidenta platitorilor de contributii, gestiunea bugetului fondului de asigurari sociale de sanatate (FNUASS) si pe cea a furnizorilor de servicii medico-sanitare (medicii). A fost gandit sa uniformizeze raportarea si prelucrarea datelor din sanatate, la nivel national, dar din 2009, de cand a fost implementat, si pana acum, se tot imbunatateste, fara a reusi sa functioneze fara „rateuri”, desi a costat cam 124 de milioane de euro.

Pentru erori, Siveco, firma care l-a implementat si ii asigura mentenanta, dar si mai marii CNAS au dat vina pe Fisc, pe Evidenta Populatiei, Universitati, Agentii de Somaj si Casele de Pensii care furnizeaza date eronate despre statutul de asigurat al pacientilor. Au „iesit scantei” din aceasta cauza, dar sistemul de peste 100 de milioane de euro inca se perfectioneaza si se adapteaza…

 

Medici de familie

Proiectarea, construirea si operarea SIUI a fost demarata 1999, dar contractul a fost semnat abia dupa doi ani si jumatate de la desemnarea ofertei castigatoare. In decembrie 2006, CNAS anunta ca se pregateste de lansarea SIUI in 2007, dar asta s-a intamplat abia in noiembrie 2008 – ca program pilot (CJAS Buzau a facut parte din acest priect). Colegiul Medicilor din Romania semnala in 2009 ca SIUI este „nefunctional” si „blocat”, dar medicii de familie se plang si astazi ca programul nu functioneaza  cum trebuie, serverul continand date gresite despre statutul de asigurat al pacientilor (pacienti cu taxa la zi apar neasigurati, tineri de 18 ani care sunt asigurati prin efectul legii pana la 26 de ani daca sunt intr-o forma de scolarizare apar neasigurati si invers, tineri de peste 26 de ani raman asigurati in sistem desi nu platesc, pacienti vii figureaza ca decedati, iar unii morti figureaza ca platitori de taxe, pensionari cu venituri sub 740 de lei figureaza cu pensii mai mari si tot felul de alte… aberatii).

 

Anul trecut, Curtea de Conturi descoperea ilegalitati in actele aditionale ale contractului pentru SIUI. Sanatatea Buzoiana arata, in editia din 28 noiembrie, neregulile sesizate de Conducerea actuala a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS) care a sesizat, la 27 noiembrie, pentru a saptea oara de cand se afla la conducere, Directia Nationala Anticoruptie (DNA), dupa ce Curtea de Conturi a Romaniei a finalizat auditul financiar asupra Fondului National Unic de Asigurari de Sanatate si a descoperit noi  nereguli grave in modul de gestionare a banilor institutiei. Potrivit dr. Doru Badescu, presedintele CNAS, de aceasta data sesizarea face referire la prejudiciile aduse Casei Nationale de Asigurari de Sanatate in perioada 2002-2012, firma care s-a ocupat constructia si implementarea Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI). Forma contractului ar fi permis modificarea acestuia, in perioada 2002-2011 prin acte aditionale, cu consecinte in modificarea structurii si functiunilor SIUI fata de condițiile initiale, dar si ca valoare. Au fost 13 acte aditionale in faza de constructie si cinci in faza de operare a sistemului.

 

A doua componenta a informatizarii a fost reteta electronica. Proiectul a costat 48,54 de milioane de lei (10,66 de milioane de euro), a fost finantat din bani europeni si a fost implementat de HP Romania. Implementarea  a inceput la 1 iulie 2012. In intervalul iulie 2012 – ianuarie 2013, cele doua formate ale retetei, pe hartie si electronic, au coexistat. Din acest an, medicii sunt obligati sa prescrie exclusiv pe reteta electronica.

Reteta electronica este un fisier tradus pe ecranul calculatorului intr-o imagine similara cu cea a retetei pe hartie. Medicul introduce in sistem CNP-ul pacientului si verifica ce calitate de asigurat are, in functie de care valideaza dreptul acestuia la servicii (reteta si consultatii). Alege apoi boala pacientului si medicamentele, valideaza reteta si o transmite farmaciilor din tara, dupa validare, reteta regasindu-se pe serverul Casei Nationale.

Prescriptia electronica vrea, cel putin declarativ, sa usureze munca medicilor si sa reduca frauda din sistem generata de prescrierea medicamentelor pentru persoane decedate. S-a dovedit insa ca prin efectul bulgarelui de zapada,  a preluat si problemele de disfunctionalitate ale SIUI, restrictionand accesul pacientilor „vizati”, la servicii medicale.

 

A treia componenta a sistemului informatic este cardul electronic de sanatate. Trebuia sa fie introdus inca din 2007, potrivit legii 95/2006, a Sanatatii, dar primele 300 de carduri au fost activate abia pe 27 noiemmbrie 2012, intr-un proiect-pilot, la Arad, insa primul document a devenit functional abia la 19 decembrie 2012. Ar fi trebuit ca de la 1 ianuarie 2013 sa fie disponibil oricarui roman, dar operatiunea s-a amanat pana la sfarsitul acestui an, poticnindu-se de tot felul de probleme, in mare parte tot ca efect al unor disfunctionalitati ale SIUI, la care se adauga birocratia, neintelegerile privind datelor continute de card, precum si distributia acestuia.

Informatiile minime pe cale le va contine cardul sunt numele si prenumele asiguratului, codul unic de identificare in sistemul de asigurari de sanatate, numarul de identificare al cardului si data expirarii cardului. Asiguratii trebuie sa stie ca de fiecare data cand merg la medic trebuie sa aiba la ei si „buletinul de sanatate”. Se vor lovi insa de aceleasi erori generate de SIUI: daca apari cu date neactualizate in SIUI, vei aparea la fel si pe card.

CNAS a atribuit contractul pentru implementarea cardului national de asigurari sociale de sanatate asocierii de firme HP si Novensys Corporation, printr-un contract de peste 87,63 de milioane de lei, fara TVA, adica peste 19,47 milioane de euro, fara TVA.

 

Dr. Doru Badescu – CNAS

Ultima componenta a informatizarii Sanatatii, dosarul electronic al pacientului. Dosarul Electronic de Sanatate (DES), care va contine intregul tablou clinic al pacientilor asigurati, va fi disponibil la sfarsitul lunii ianuarie 2014, a anuntat marti, 2 aprilie 2013, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), dr. Doru Badescu. Pe 27 martie, CNAS a semnat contractul de implementare a proiectului, cu UTI Romania, dupa un an si jumatate de procese in care s-au judecat 28 de contestatii ale licitatiei.

Presedintele CNAS sustine ca Proiectul DES este primul din Romania de o asemenea complexitate si printre putinele implementate la nivel european, in domeniul sanatatii. Dr. Doru Badescu spune ca dosarul electronic al pacientului „va contribui la prevenirea fraudelor din sistemul sanitar, va asigura o baza concreta pentru politicile de sanatate la nivel national si va creste calitatea serviciilor medicale” de care beneficiaza romanii.

Valoarea proiectului se ridica la 81.743.927,80 lei (exclusiv TVA) si ar trebui sa fie functional pana la 22 ianuarie 2014. O alta licitatie din proiect vizeaza un contract pentru servicii de audit, in valoare de 730.000 de lei, fara TVA, atribuit de CNAS firmei Prosys Audit, pe 8 noiembrie 2011.

Dosarul electronic va asigura consolidarea datelor clinice ale fiecarui pacient, acoperind intreaga durata de viata a acestuia, oferind astfel baza necesara pentru decizia actului medical pentru fiecare pacient, potrivit CNAS.

Ar trebui sa fie ultima cheltuiala pentru informatizarea integrala a sistemului, dar un alt contract din proiectul dosarului electronic, ce vizeaza achizitionarea serviciilor de informare si publicitate pentru implementarea proiectului, estimat la 744.840 de lei, fara TVA, nu a fost inca atribuit.

 

Pana acum, toate cele patru componente, SIUI (123,98 de milioane de euro), Reteta electronica (circa 10,66 de milioane de euro), Cardul electronic de sanatate (in jur de 19,47 de milioane de euro) si Dosarul electronic  (aproximativ 18,44 de milioane de euro), au costat aproape 173 de milioane de euro (bani europeni si de la bugetul Sanatatii). Daca adaugam TVA, ajungem la 214 milioane de euro.


Adaugati un comentariu


 

*