„Practicile comerciale incorecte” ale farmaciilor CATENA, subiect de disputa

28 ianuarie 2017 | 0 comentarii |

Asociatia Pro Consumatori subliniaza ca prin practicile comerciale utilizate consumatorii sunt tinta unor informatii false cu privire la economia facuta la cumpararea medicamentelor de la Catena”, in timp ce reprezentantii farmaciilor acuza asociatia de „abordare neprofesionista si defaimatoare”.

 

catenaRaspunsul Asociatiei Pro Consumatori la reactia lantului de farmacii CATENA aparuta in urma cercetarii de piata realizate de asociatie in perioada 5-15 ianuarie 2017, in cadrul Campaniei „Fii un pacient activ!”, avand drept scop observarea comportamentului economic al farmaciilor in raport cu consumatorii, subliniaza, inca o data, ca lantul de farmacii mentionat desfasoara „practici comerciale incorecte”, care creeaza „falsa impresie a unei reduceri consistente” la achizitionarea produselor farmaceutice.

Echipa de Marketing Online Catena a transmis Asociatiei o replica pe care a prezentat-o si SanatateaBuzoiana.ro in urma solicitarii unui punct de vedere al lantului de farmacii. Asociatia Pro Consumatori este acuzata, astfel, ca este „abonata la defaimarea lantului de farmacii CATENA”, printr-o „abordare neprofesionista”, reprezentantii lantului de farmacii mentionand ca un alt studiu arata ca mai multe produse comercializate au preturi mai mici decat cele practicate de alte lanturi de farmacii, iar aspectele privind includerea a 10 pungi biodegradabile pe bonul de cumparaturi, care insa sunt apoi scazute si considerate „reducere” sunt „minore”, mentionand ca se ocupa de „rezolvarea oricaror probleme semnalate de consumatorii nostri, inclusiv posibile confuzii”.

Ce-i drept, nici noi nu am inteles si nici reprezentantii Catena nu ne-au explicat de ce este necesar ca pe bonul unui singur produs achizitionat (in cazul de fata un sirop de tuse) sa se includa cinci pungi (in valoare totala de 3 sau 5 lei), chiar daca aceasta suma este scazuta din pretul achitat de pacient…

 

Echipa APCAcuzata de lipsa de profesionalism, Asociatia PRO Consumatori mentioneaza insa ca este prima organizatie neguvernamentala cu preocupari in domeniul protectiei consumatorilor, iar in cei 27 de ani de existenta, prin activitatile desfasurate, a adus o contributie semnificativa la apararea si promovarea drepturilor consumatorilor, la imbunatatirea nivelului de informare si educare a consumatorilor, precum si la consolidarea miscarii consumatoriste din Romania”.

Mai mult, ca membru in organizatiile internationale de profil, asociatia arata ca s-a implicat in crearea unui cadrul legislativ si institutional european de protejare si reprezentare a drepturilor consumatorilor, iar toata acasta activitate „s-a materializat in castigarea statutului de partener de dialog constant si puternic din partea societatii civile (asociatia fiind recunoscuta de catre Guvernul Romaniei prin HG nr.1106/2005 ca fiind de utilitate publica), dar si a credibilitatii in randul autoritatilor din domeniu si, nu in ultimul rand, al consumatorilor”.

 

Av. Elena Moise

Av. Elena Moise

Referitor la cercetarea de piata realizata in cadrul Campaniei „Fii un Pacient Activ”, asociatia sustine ca nu si-a propus defaimarea lantului de farmacii Catena, iar faptul ca din cercetare a rezultat ca „lantul de farmacii Catena apeleaza la o practica incorecta in relatia cu consumatorii, nu inseamna ca abordarea asociatiei este una neprofesionista si defaimatoare, ci ca asociatia si-a indeplinit cu succes obiectivul propus, acela de informare si constientizare a consumatorilor asupra practicilor comerciantilor care, prin informatiile oferite, urmaresc influentarea comportamentului consumatorilor prin luarea unor decizii de cumparare pe care altfel nu le-ar fi luat, se mentioneaza in comunicatul asociatiei.

In cazul practicii lantului de farmacii Catena prezentat de asociatie subzista pe deplin premisele calificarii acesteia ca fiind incorecta, date de prevederile art.6 din Legea nr.363/2007 privind practicile comerciale incorecte. Astfel, adaugarea pe bonul fiscal a reducerii de 3 lei pentru 10 pungi mici, respectiv de 5 lei pentru 10 pungi mari induce in eroare consumatorii prin aceea ca le creeaza falsa impresie ca, la cumpararea siropului de tuse, au obtinut o reducere substantiala de 5.70 lei sau 7.70 lei, in conditiile in care reducerea reala este de doar 2.70 lei. De asemenea, aceasta falsa impresie a obtinerii unei reduceri substantiale este de natura sa ii determine pe consumatori sa ia decizia de a reveni la Catena pentru a cumpara si alta data medicamente, in speranta unor reduceri la fel de consistente”, subliniaza Elena Moise, avocat APC.

 

bonuri-catena1In ceea ce priveste sustinerea lantului de farmacii Catena, potrivit careia asociatia a identificat un produs mai putin cunoscut publicului larg si cu un consum redus, al carui pret este cu cativa bani mai scump decat in alte farmacii, asociatia sustine ca „aceasta nu are nicio relevanta in contextul prezentat. Constatarea asociatiei are legatura cu modul in care lantul de farmacii Catena intelege sa prezinte consumatorilor ECONOMIA facuta atunci cand cumpara un produs de la Catena, oricare ar fi, si nu cu pretul siropului, cum in mod eronat, se arata in raspunsul primit. Faptul ca siropul de tuse a avut cel mai mare pret de vanzare la Catena, chiar si dupa aplicarea reducerii de 2.70 lei, nu face decat sa confirme ca, intr-adevar, consumatorii sunt tinta unor informatii false cu privire la economia facuta la cumpararea medicamentelor de la Catena”, iar asa-zisa economie nu se raporteaza la reducerea acordata produsului cumparat din farmacie pe baza cardului de fidelitate, ci la numarul de pungi oferite consumatorilor cu titlu gratuit.

Referitor la un alt studiu privind preturile platite de consumatori pentru 5 cele mai vandute produse fara prescriptie medicala din Romania, asociatia subliniaza ca acesta „nu are nicio legatura cu rezultatele cercetarii noastre de piata, care au evidentiat faptul ca lantul de farmacii Catena apeleaza la o practica comerciala incorecta, interzisa de Legea nr. 363/2007, cu scopul vadit de a influenta consumatorii in luarea deciziilor de cumparare a medicamentelor”.

 

Conf. univ. dr. Costel Stanciu

Conf. univ. dr. Costel Stanciu

Precizand ca, intr-adevar, Asociatia PRO Consumatori nu se identifica cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), asociatia mentioneaza ca in timp ce ANPC este organismul guvernamental cu drept de control si sactionare a comerciantilor, care coordoneaza si realizeaza politica in domeniul protectiei consumatorilor, APC este un organism neguvernamental, fara drept de control asupra comercinatilor, care contribuie la educarea, consilierea si informarea consumatorilor asupra drepturilor lor legale si initiaza actiuni proprii, cum este si cercetarea de piata realizata, in vederea identificarii cazurilor in care comerciantii nu respecta drepturile legale ale consumatorilor, respectiv, sesizeaza ANPC sau alte organisme de specialitate abilitate sa actioneze, atunci cand se constata incalcari ale legislatiei din domeniul protectiei consumatorilor, cum este si practica comerciala incorecta a lantului de farmacii Catena.

Sanctiunea cea mai aspra in astfel de situatii nu o constituie amenda, ci refuzul nostru, al consumatorilor, de  a mai cumpara  medicamente din aceste farmacii. Nu va lasati atrasi cu usurinta in capcana reducerilor sau promotiilor. Solicitati informatii, urmariti cu atentie datele de pe bonurile fiscale si atunci veti cumpara in cunostinta de cauza.APC Romania va continua sa monitorizeze comportamentul agentilor economici si sa actioneze ori de cate ori va identifica practici comerciale incorecte. Ii invitam pe toti consumatorii si reprezentantii mass-media care sesizeaza aspecte care pot intra in sfera practicilor comerciale incorecte sa se alature campaniei si sa ni le sesizeze, pentru a actiona impreuna in vederea eliminarii acestora”, puncteaza presedintele APC, Costel Stanciu.

 


Adaugati un comentariu


 

*